Senaste inläggen
Nu vet jag hur man kan behandla en MS-patient vad gäller symptomen Spasticitet, Förlamning, Ataxi och Tremor.
Lite översiktligt kan man säga att det gäller att vara en aktiv individ på jorden. Var igång och gör saker, gärna med stora muskelgrupper involverade. Även under skoven fast då med npassad aktivitet, tex kanske du tvingas göra/få passiva rörelser ist för aktiva. Gör dina sjukgymastprogram(korta) ofta. Tänk på när du tränar så att du kan tillgodogöra dig den bäst, tex ej när du är trött eller är känslig för värmeökning. Om kyla behandling fungerar på dig, använd då det knepet innan träning. Det gäller att anpasa livet så att träningen Får ta en stor del, om du vill bibehålla och förbättra de funtioner du har.
--------------------------------------------
Den smärta en MS-patient kan få är dels neurogensmärta med segmentell utbredning i bål och extremiteter. Någon som kan förklara för mig vad det innebär?
Dels kan de få muskulär smärta pga snedbelastning, spänningssmärta pga spasticiteten, skelettsmärta pga urkalkat skelett.
Det som jag som sjukgymnast kan göra för att lindra eller förhindra uppkommen smärta är att ge transkutan elektrisk nervstimulering(TENS) om patienten lider av neurogen smärta. Vad gäller den nociceptiva smärtan gäller det att motivera patienten till att utför sjukgymastik regelbundet och komma ihåg hemprogrammet!
(Rehabiliterings Medicin, Olle Höök)
-------
Jag var nere på biblioteket för att skriva ut artiklar om Bergsbalansskala. Träffade på en kurskamrat som tipsade om boken FYSS. Bra! Den ska jag gå hem och läsa i nu!
Ska även införskaffa ett engelska lexikom och en skelettplanch ;) på vägen hem.
Okej, idag gäller det att jag lyckas ta reda på svar till Basgruppsfrågorna:
Vilken Sjukgymnastisk behandling finn för spasticitet, ataxi, nedsatt styrka, pares?
Finn det kontraindikationer?
Hur kan den neurogena/nociceptiva smärtan behandlas?
Hur ser fysiologin ut? – smärtbanor, fibertyper, orsaker som utlöser smärta.
Gör en behandlingsplan.
Jag måste också läsa igenom artiklarna till Bergsbalansskaleutvärdering. När jag har gjort det kan jag åka och skriva ut en eller tv artiklar som jag kan fördjupa mig mer i.
Jag ska ner på stan efter lunch för att sälja kent-biljetter.
Min dag:
9-11:45 Basgrupp + artiklar
11:45-13 laga mat och äta mat
13-16 kentbiljett, hub (skriv ut art. + läs i ref-boken MS)
17:30 mot träningen
Jag började stabilt med en fika framför msn... mycket trevligt, klockan blev 15.30 Okej 1,5h för att ta mig igenom de knappa 50 sidorna.
Sedan gick det ganska bra ett tag tills pappa ringde. Det var också trevligt och han hade visst mycket att prata om så en kvart - tjugo försvann nog där.
Efter det vart jag lite ofukucerad och hann med nöd och nöppe ta mig igenom det jag skulle läsa i Neuroligisk Undersökning. Med andra ord misslyckades jag igen med att bedömma min kapacitet, skärpning!
Nu ser jag fram emot en skön kväll med matlagning, kent, öl och samkväm. Kanske tom flamman vad det lider, vi får se.
Planering för de närmsta två timmarna:
- Fika
- Läs Neurologisk undersökning kap: 1,2,3,7,8(23sid) lite noggrannare än snabbläsning.
- Paus 15min
- Läs om Nneurologisk undersökning i boken Neurologi(låg ej på skrivbordet...)(22sid)
- Läs Neurological Rehabilitation, den tid som är kvar
-Kl 17 börjar förfesten här i huset, tror inte det går så bra att koncentrera sig längre då
Neurologisk undersökning är verkligen en bra bok på lagom nivå. Kul att läsa!
Neuropsykologi
Kap 1 - Neuropsykologins rötter är ett matnyttigt kapitel där man får lite bagrund till vissa uttryck inom neurofysiologi tex Broccas och Wernickes area.
Kap 2 - Neuropsykologiska metoder. Går igenom vila metoder man kan använda för att undersöka hjärnan. Det krävs att jag läser det igen, imorn kanske när jag inte är hungrig.
---------
lunch
--------
Ops, det blev visst en lång paus . 2h typ... och efter det gick det inte jättebra med neurofysiologin. Läste tom s 30(34 var planerat) menmen, en annan dag.
Nu ska jag till gymmet!!
Dagens lärdom: Planera inte in alldeles för mycket på en dag. Hitta dina begränsningar.
Enligt Björn Liljeqvist(se länk) är andra steget i att avväpna en bok(efter att ha läst innehållsförteckningen samt bläddrat igenom boken) att snabbläsa de kapitel man vill ta till sig. Det handlar om att förbereda hjärnan på denna information i en lagom takt. Med snabbläsningen kommer vi snabbt igenom boken men vi hinner inte förstå och komma ihåg allt. Det är meningen.
Idag ska jag alltså läsa mycket, plöja kapitel!
Jag är hemma nu. Får se om jag får pluggro här. Det känns iaf lovande nu.
En sak som jag har tänkt på är att om jag är såpass trött att jag får för mig att plugga i sängen är det bättre att vila en stund. Detta tänkte jag inte på förr men mina försök till att lära mig någonting liggandes i sängen slutatde alltid på samma sätt...
Anna, plugga aldrig liggandes i sängen!!!
Här kommer en liten reflektion kring var och en av de böckerna som ligger på mitt skrivbord.
- Neurologisk undersökning, Hindfelt.
Verkar vara en mycket bra bok. Den tar upp det som är relevant för oss sjukgymnaster i en undersökning. Jag skall läsa kap 1,2,3,7,8. De är de Kapitel vi är mest inne på nu. Det verkar verkligen relevant, ska bli spännande.
- Neuropsykologi -en introduktion.
Jag tror det är en bra bok rätt igenom. Jag vill läsa i princip hela boken! Men inte på en gång.
Prioriteringsordning:
Kapitel:1,2,3,4,5,9,Appendix,6,7. I morgon ska jag ta mig igenom kap 1 och 2. I övermorgon ev 1 och 2 men definitivt kap 3.
- Neuropsykologi, Håkan Eriksson
Det känns som att jag kan läsa denna efter Stirlings bok.
-Neurofysiologi, Andersson och Solders
Det verkar vara en riktigt bra bok! Jag ska läsa hela
Prioriteringsordning:
Kap: 1,2,3,4,5,13,11,9,6,8,12,10,18,14,15,16,17.
Imorgon ska jag läsa kap: 1,2,3,4,5.
I övermorgon samma sak.
---------------
Nu blir det paus - en frukt och pumpa bobathboll.
---------------
- Grundläggande forskningsmetodik, Bertil Carlsson
Boken verkar vara lite svår och tung. Det kanske beror lite på att ämnesinnehållet och mitt intresse inte klaffar helt. Jag tar det lite försiktigt med den.
Prioriteringsordning:
Kap: 1,2,3,4,5,6,8,10.
Imorgon kap:1,2,3,4.
- Neurological rehabilitation.
Det står nog mycker relevant i boken. Ganska tung och kompakt(men jag gillar compact living!?). Jag ska läsa regelbundet i denna, slå upp saker, behöver inte sträckläsa.
Imorgon: Part I, kap 1.
Jag såg på migsjälv och på min hög med böcker som låg på skrivbordet som jag lånat för att läsa. Men hade jag läst dem? Jag hade öppnat någon av dem men inte mycket mer...
Dags för att ta tag i sig.
Vad håller vi på med på utbildningen?
- Basgrupp MS
- Bergs Balansskala
- Charcot-Marie-Thooths neuropati
-Neurologisk symptomlära
- Neurofysiologi
- Vetenskaplig metodik
Jag har 5(4,5) schemafria dagar framför mig. JAg tänker passa på att bli "kompis" med mina böcker; Avväpna dem som Björn Liljeqvist(se länk) säger i "Plugga smart, lär dig mer". Så idag(klockan är nu 14.40) ska jag ta göra första steget i hur man avväpnar en bok: spana in innehållsförteckningarna samt bläddra igenom böckerna.
Följande böcker ligger på mitt skrivbord:
- Neurologisk undersökning, Bengt Hindfelt, 1995
- Neurofysiologi, Thomas Andersson och Göran Solders, 1996
- Neurological rehabilitation, Janet Carr and Roberta Shepherd, 1998
- Grundläggande forskningsmetodik, Bertil Carlsson, 1997
- Neuropsykologi -en introduktion, John Stirling, 2002
- Neuropsykologi, Håkan Eriksson, 2003
Plan:
- Läs innehållsförteckningen noggrannt, vad känner jag igen?
- Bläddra igenom boken, läs rubriker, titta på bilder osv.
- Notera vilka kapitel som verkar relevanta och gör en prioriteringsordning.
(ca 15min/bok)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
|||||||
4 | 5 |
6 |
7 |
8 | 9 |
10 |
|||
11 | 12 | 13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 | 19 | 20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||||
|